Výfukový systém je jedním ze základních konstrukčních prvků vozu. Plní funkci odstraňování nečistot vznikajících při spalování paliva. Mohlo by se zdát, že výfukový systém je jednoduchý a skládá se pouze z tlumiče a potrubí, kudy unikají výfukové plyny. Uvnitř se však nachází další důležitý prvek, a to katalyzátor automobilu. Co je tato část a k čemu slouží? Vše se dozvíte v našem článku.
Katalyzátor – co to je?
V České republice se povinnost mít katalyzátor datuje od roku 1993. Od tohoto roku musí každé vozidlo jezdící v naší zemi splňovat emisní normy. Aby to bylo možné, měl by být vůz vybaven účinným katalyzátorem nebo jiným typem filtru, který zabrání pronikání škodlivých látek do životního prostředí.
Pokud by z nějakého důvodu vaše vozidlo nemělo katalyzátor, může to mít vážné důsledky. Pokud si policista při silniční kontrole všimne, že vozidlo nemá katalyzátor, musíte počítat s možností zadržení technického průkazu, odstavení vozidla a nemalé pokuty.

Katalyzátor – součást výfukového systému
Výfukový systém se vyznačuje jednoduchou konstrukcí, i když ve skutečnosti jde o složitou jednotku, která plní řadu důležitých funkcí. Uvnitř výfukového systému je implementován katalyzátor automobilu.
Ptáte se, k čemu katalyzátor slouží? Jeho úkolem je omezit škodlivé výpary, které vznikají při procesu spalování.
Katalyzátor v autě je tedy jakýmsi filtrem, na kterém se usazují škodlivé látky, které jim mají zabránit dostat se ven z výfukového systému. V současně vyráběných autech jsou navíc instalovány absorbéry palivových par, které mají ještě účinněji chránit životní prostředí před znečištěním. U vozidel se vznětovým motorem se používá filtr pevných částic DPF, který je ekvivalentem katalyzátoru v benzínových motorech.
Současná legislativa, konkrétně zákon o Euro 6D, vyžaduje, aby každé auto bylo vybaveno katalyzátorem a splňovalo emisní normy. V opačném případě auto neprojde homologačním procesem, což znamená, že se nebude smět prodávat na trhu.
Pokud diagnostik zjistí chybějící katalyzátor, musíte počítat s tím, že auto neprojde pravidelnou technickou kontrolou. Tato situace může nastat také tehdy, když je katalyzátor poškozen nebo nepracuje správně, čímž dochází k úniku škodlivých výfukových plynů.
Už víte, co je katalyzátor a proč je tak důležitý. Nyní se blíže podíváme na to, jak se staví a jak funguje.
Jak se vyrábí automobilový katalyzátor?
Katalyzátor je umístěn na začátku výfukového systému a vypadá podobně jako tlumič. Zvenčí připomíná plechovku, která uvnitř skrývá celý aparát, zodpovědný za nejdůležitější funkce, které katalyzátor plní. Jaké jsou jeho jednotlivé prvky a k čemu slouží? Celá konstrukce reaktoru se skládá ze 3 nejdůležitějších částí:
- Kryt – je vnější část ve tvaru zploštělé kovové plechovky. Je napojen na sběrné potrubí ve výfukovém systému, kterým prochází a čistí výfukové plyny, které jsou následně odváděny výfukovým potrubím.
- Nosič – je vnitřní prvek se strukturou podobnou včelím plástvím. Skládá se ze systému hustě rozmístěných kanálů, které fungují jako filtr. V závislosti na typu katalyzátoru může být jádro vyrobeno z kovu nebo keramiky.
- Povlaky – v tomto případě se jedná o 2 povlaky – střední a katalyticky aktivní. První je ve formě síťoviny s porézní strukturou a je to vrstva přímo pokrývající jádro. Katalyticky aktivní povlak je vyroben z drahých kovů, jako je platina, palladium nebo rhodium. Tyto prvky vstupují do chemických reakcí s látkami ve výfukových plynech a neutralizují je, aby byly méně škodlivé.
Nejcennějším prvkem katalyzátoru je katalyticky aktivní povlak a hlavně přes něj někteří lidé katalyzátor vyříznou. Co to znamená? Svého času se hodně mluvilo o krádežích katalyzátorů nejen zloději, ale i nepoctivými mechaniky.
Vzhledem k obsahu platiny jsou ceny katalyzátorů vysoké a mohou přesáhnout 5 000 Kč. Vyříznutí katalyzátoru není složité ani časově náročné vzhledem k umístění plechovky. Takže se stávalo, že řidiči až při kontrolách nebo technických prohlídkách zjistili, že jim byl z auta katalyzátor odcizen.
TIP: Na krádeže si dávejte pozor i při cestě do zahraničí. V některých zemích stačí nechat helmu na řídítkách motorky pár minut bez dozoru a je fuč. Což vás může ve výsledku stát i nějakou tu kačku na pokutě. Ale to není jediné co cestou za hranice hlídat. Víte, jaká je povinná výbava na cestu do Chorvatska?
Automobilový katalyzátor – jak funguje v praxi?
K čemu slouží katalyzátor v autě už víte, ale jak to funguje v praxi? Zařízení dosahuje nejvyšší provozní účinnosti při teplotě 400-800°C, protože pouze za takových podmínek probíhají katalytické reakce.
To znamená, že proces čištění výfukových plynů začíná až po zahřátí katalyzátoru. Aby katalyzátor rychleji dosáhl optimální teploty, je uvnitř kovového pouzdra použita speciální izolační vrstva.
Při nastartování motoru procházejí katalyzátorem v autě výfukové plyny, které zahajují proces čištění a redukce škodlivých látek. Po kontaktu s kyslíkem obsaženým ve výfukových plynech probíhají reakce, jejichž výsledkem je vznik: dusíku, vodní páry a oxidu uhličitého.
Konečným produktem jsou vyčištěné výfukové plyny, obsahující minimální množství oxidu uhelnatého, HC uhlovodíků a oxidu uhličitého, a v této podobě jsou odváděny ven z výfukového systému

Důležitým prvkem, se kterým katalyzátor pracuje, je lambda sonda. Jde o senzor, který kontroluje procento kyslíku ve výfukových plynech a přenáší tuto informaci do počítače. Když jsou údaje nesprávné a pohonná jednotka běží na chudou směs, spotřeba paliva se zvyšuje.
Charakteristickým příznakem je zobrazení chyby kontrolního motoru, která může naznačovat problém s chodem sondy, nadměrné opotřebení katalyzátoru nebo nefunkčnost DPF nebo EGR filtru, které jsou také zodpovědné za úroveň výfukových emisí. Většina vozidel je vybavena 2 lambda sondami, umístěnými před a za katalyzátorem, v některých vozech jsou instalovány i 3 nebo 4 takové senzory.
TIP: Ne na všechno vás auto upozorní rozsvícením kontrolky. Víte, jak poznáte, že je potřeba vyměnit brzdové kotouče?
Katalyzátor – jak poznat závadu?
Katalyzátor v autě neustále pracuje pod velkým zatížením a jako každý spotřební díl se časem opotřebovává. Vzhledem k umístění mohou jeho stav ovlivňovat i vnější faktory, díky čemuž je zařízení náchylné ke korozi a mechanickému poškození. Většina výrobců uvádí životnost katalyzátoru na 180-200 tis. km a po této době lze očekávat známky opotřebení.
Jaké jsou známky toho, že je třeba vyměnit katalyzátor?
- Charakteristický chrastivý zvuk vycházející z výfukového systému
- Rozsvítí se kontrolka kontroly motoru
- Pokles výkonu automobilu
- Vyšší spotřeba paliva
- Nerovnoměrný chod motoru
- Silný kouř z výfukového potrubí
Ne všechny příznaky selhání se vyskytují současně. Kromě toho je třeba pamatovat na to, že kontrolka kontroly motoru nemusí nutně znamenat poruchu katalyzátoru, protože je zodpovědná za signalizaci také jiných chyb. Příznaky poruchy katalytického reaktoru mohou časem zesílit, což už je směrodatná indikace pro návštěvu autodílny.
TIP: Víte, co signalizují jednotlivé kontrolky v autě?
Katalyzátor je jedním z prvků výfukového systému, který se skládá z mnoha částí. Nesprávný provoz jednotlivých komponent může také ovlivnit účinnost a účinnost katalytického reaktoru. Pouze přesná diagnostika a propojení s počítačem jsou schopny určit, zda chyby vyplývají z opotřebení katalyzátoru, lambda sondy, výfukového potrubí nebo jiné součásti.
Tomáš Konieczny, obsahový a SEO specialista